BMETETMP059

A tárgy címe: 
Kémiai módszerek a nanotechnológiában
Elsődleges képzés: 
Fizikus mérnök BSc
Kredit: 
3
A tárgy besorolása: 
választható
Óraszám - előadás: 
2
Óraszám - gyakorlat: 
0
Óraszám - labor: 
0
Egyéb oktatás: 
Számonkérés módja: 
Examination
Egyéb számonkérés: 
Félév: 
7
Előtanulmányi feltételek: 
Műszaki kémia
Tantárgy felelőse: 
Dr. Lagzi István László, egyetemi docens, PhD
További oktatók: 
Tárgyleírás: 
A kurzus betekintés nyújt a kémiai módszerek alkalmazásába a nanotechnológiában és a anyagtudományban. Áttekintjük azokat a mérési technikákat, amelyekkel nanorészecskéket lehet vizsgálni: transzmissziós elektronmikroszkópia (TEM), pásztázó elektronmikroszkópia (SEM) és dinamikus fényszórás (DLS). A nanorécsecskék szintézise: kémiai, fizikai és biológiai módszerek. A nanorészecskék kémiai stabilizálása. Nanorészecskék tisztítása és alak szerinti szétválasztása. Nanorészecskék stabilizálása. Részecskék közötti kölcsönhatások áttekintése. Nanostruktúrált anyagok tulajdonságai és csoportosításuk. Nanorécsecskék felhasználása a kémiában és az orvostudományban (szabályozott és célzott hatóanyag leadás, tumorellenes szerek, nanorészecskék felhasználása az orvosi diagnosztikában és képalkotásban).
Ajánlott irodalom: 
Nanoseparations: strategies for size and/or shape-selective purification of nanoparticles, B Kowalczyk, I Lagzi, BA Grzybowski, Current Opinion in Colloid & Interface Science 16 (2), 135-148 A DNA-based method for rationally assembling nanoparticles into macroscopic materials, CA Mirkin, RL Letsinger, RC Mucic, JJ Storhoff, Nature 382 (6592), 607 Scanometric DNA array detection with nanoparticle probes, TA Taton, CA Mirkin, RL Letsinger, Science 289 (5485), 1757-1760
Kompetenciák: 
a) tudása- Ismeri a klasszikus és modern fizika műszaki-technológiai eljárásokat és alkalmazásokat megalapozó alapvető törvényszerűségeit, fejlődési irányait, és a modern fizikai modelleket.- Ismeri a fizika legfontosabb kapcsolódási pontjait a mérnöki diszciplínákkal, az ehhez kapcsolódó alapvető fogalmakat és összefüggéseket.- Specializációs szakterületén ismeri az alkalmazott tervezési elveket, technológiákat, speciális anyagokat és mérési eljárásokat.b) képességei- Képes a műszaki-technológiai problémák és a fizikai tudományos eredmények közötti kapcsolat megteremtésére, a két terület alkotó összekapcsolására.- Képes a műszaki problémák és a hozzájuk kapcsolódó fizikai jelenségek megértésére, az ehhez szükséges információgyűjtésre, és a szakirodalom eredményeinek értelmezésére és kreatív alkalmazására.- A modern fizikán alapuló technológiákkal kapcsolatos általános ismeretei felhasználásával választott specializációja területén képes egyes mérnöki feladatok megoldására (tervezés, fejlesztés, üzemeltetés, tanácsadás).- Ismeretei alapján rendelkezik a tudományos-technológiai alapokon nyugvó megalapozott érvelés képességével, ismeretei alapján képes megalapozott véleményt alkotni szakterületéhez kapcsolódó társadalmi, tudományos, technológiai és etikai kérdésekről.- Képes tudásának önálló gyarapítására, a releváns szakirodalom követésére és feldolgozására, és tanulmányainak magasabb szinten történő folytatására.c) attitűdje- Törekszik a tudományos fizikai ismeretek és a műszaki-technológiai alkalmazások közötti összekötő, integráló szerep megteremtésére.- Hitelesen képviseli a természettudományos világnézetet, és alkalmazni tudja a technológia és társadalom viszonylatában.- Nyitott a természettudományos és műszaki továbbképzés irányában.- Elkötelezett új kompetenciák elsajátítására.- Fejleszti, mélyíti szakterületi ismereteit.d) autonómiája és felelőssége- Felelősséggel együttműködik a műszaki, természettudományos és más szakterületek szakembereivel.- Tudatosan vállalja a műszaki-természettudományos terület etikai normáit.- Saját képességeit és munkájának eredményét reálisan értékeli.- Folyamatos tanulással fejleszti kompetenciáit, alkalmassá válva felelősségteljes munkakörök betöltésére.- Tisztában van a tudományos-technológiai kijelentések jelentőségével és következményeivel.