BMETETMP039

A tárgy címe: 
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan
Elsődleges képzés: 
Fizikus mérnök BSc
Kredit: 
3
A tárgy besorolása: 
választható
Óraszám - előadás: 
2
Óraszám - gyakorlat: 
0
Óraszám - labor: 
0
Egyéb oktatás: 
számítási gyakorlatok, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok
Számonkérés módja: 
Coursework grade
Egyéb számonkérés: 
Félév: 
6
Előtanulmányi feltételek: 
Tantárgy felelőse: 
Dr. Nemeslaki András, egyetemi tanár, PhD
További oktatók: 
Tárgyleírás: 
A tantárgy oktatásának célja, hogy megismertesse a hallgatókat a szervezetek és a menedzsment feladatának és működésének alapelveivel. A tantárgy keretében röviden bemutatjuk a gazdálkodás- és szervezéstudomány legfontosabb részterületeit és aktuális problémáit. A tantárgy részletesen foglalkozik a stratégiai menedzsment, általános menedzsment, a minőségmenedzsment, a termelés- és szolgáltatásmenedzsment, illetve a vállalkozás-gazdaságtan alapjaival. A megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkok közül kettőt dolgoz fel: 1. Stratégiai menedzsment: a vállalatok működését meghatározó környezet, annak szintjei, elsődleges törvényszerűségei; az előbbiek felmérésének eszközei, azok alkalmazása. 2. Menedzsment alapok: a vállalat alapvető erőforrásai és folyamatai; a vállalat, mint szervezet; funkciók és menedzseri szerepek; a csoportmunka jelentősége és eredményei; kommunikáció a szervezetben; vállalatirányítási rendszerek; a termék fogalma, életciklusa. 3. Minőségmenedzsment: a minőségmenedzsment fejlődésének fontosabb szakaszai; a minőségügyi rendszerek alap-elveinek áttekintése az ISO 9001:2000 előírásai alapján; a Total Quality Management (TQM) alapelveinek összefoglalása; a folyamatos javítás elve és módszerei. 4. Termelés- és szolgáltatásmenedzsment: termelő- és szolgáltatórendszerek működésének alapvető törvényszerűségei; az egyedi gyártás eszközei (projektmenedzsment); a sorozatgyártás főbb menedzselési területei (készletek, kapacitások, költségek); költségszámítási és költségtervezési eszközök.
Ajánlott irodalom: 
Defeo, J.A. (2017) Juran’s Quality Handbook – The complete guide to performance excellence, 7th ed., McGraw-Hill Education. Evans, J.R. – Lindsay, W.M. (2017) Managing for Quality and Performance Excellence, 10th ed., Cengage Learning. Goetsch, D.L. – Davis, S.B. (2016) Quality Management for Organizational Excellence – Introduction to Total Quality, 8th ed., Pearson.
Kompetenciák: 
a) tudása- Átlátja a fizikai törvényszerűségek technológiai és gazdasági folyamatokra történő alkalmazásait, valamint a kutatás-fejlesztés és a technológiai innováció folyamatát.b) képességei- c) attitűdje- Elkötelezett új kompetenciák elsajátítására.d) autonómiája és felelőssége- Felelősséggel együttműködik a műszaki, természettudományos és más szakterületek szakembereivel.- Saját képességeit és munkájának eredményét reálisan értékeli.- Folyamatos tanulással fejleszti kompetenciáit, alkalmassá válva felelősségteljes munkakörök betöltésére.- Tisztában van a tudományos-technológiai kijelentések jelentőségével és következményeivel.