Course title:
Biztonságkultúra
Primary programme:
Fizikus mérnök BSc
ECTS credits:
2
Course type:
választható
Number of lectures per week:
0
Number of practices per week:
2
Number of laboratory exercises per week:
0
Further knowledge transfer methods:
esettanulmányok
Grading:
Coursework grade
Special grading methods:
tudásteszt írása
Semester:
6
Prerequisites:
-
Responsible lecturer:
Dr. Juhász Márta, Habil. egyetemi docens, PhD
Lecturers and instructors:
Course description:
A technikai fejlődéssel párhuzamosan a szervezeteknek egyre komplexebb rendszereket kell működtetniük, amely olyan kompetenciákat igényel, amit egy ember képtelen lenne birtokolni, ezért nagyon megnőtt a jelentősége a team-munkának. A növekvő komplexitás növekvő számú meghibásodási lehetőséget eredményezhet. Két szemléletmódot szeretnénk bemutatni: a hagyományos személet alapján a technikai rendszerek alapvetően biztonságosak, amelybe a különböző kockázatokat a megbízhatatlan emberi viselkedés viszi be, míg a korszerűbb személet mód szerint a technikai rendszerek alapvetően nem biztonságosak, a biztonságot céltudatos emberi erőfeszítések révén – vezetési, szervezeti, team és egyéni szinten – folyamatosan kell felépíteni és fenntartani (Dekker, 2014).
A kurzus során 3- szinten elemezzük a biztonsági kultúra jellemzőit számos esettanulmány bemutatásán keresztül, mint például a tenerifei baleset, 1977; Three Mile Island atomerőben történt súlyos baleset, 1979; Bhopal vegyi kombinátjában 1984-ben bekövetkezett robbanással és az azt követő tömeges mérgezéssel járó katasztrófa; 1986-ban a Challenger űrjármű tragikus balesete; az Ukrajnában működő Csernobili Atomerőmű egyik blokkjának felrobbanása, 1986; 1987-ben a Herald of Free Enterprise nevű komphajó felborulása, a londoni metró King's Cross megállójában kitörő pusztító tűz; 1988-ban az Északi Tengeren felrobbant a Piper Alpha nevű olajfúróállomás; 1989-ben Sheffieldben történő Hillsborough stadionban történt tömegkatasztrófa.
Egyéni szint: Az egyén szerepe a biztonsági kultúrában. A biztonságtudatos és szabálykövető személyiség jellemzői.
Csoport szint: A nagy kockázatú munkakörnyezetben dolgozó teamek jellemzői, a teammunka sajátosságainak bemutatása olyan teamfolyamatokon keresztül, mint a kommunikáció, koordináció és a vezetés. Jellemző kommunikációs folyamatok a teammunka során.
Szervezeti szint: A szervezeti kultúra jellemzői, a „JustCulture” szemlélet. A biztonságtudatosság szintjei a szervezetben, ebben a menedzsment és a vezetők szerepének hangsúlyozása.
Reading materials:
Dekker, S. (2002). The Field Guide to Human Error Investigations. ISBN-13:978-0754619246
Baram, M., & Schoebel, M. (2007). Safety culture and behavioral change at the workplace. Safety Science, 6(45), 631-636.
Salas, E., Bisbey, T. M., Traylor, A. M., & Rosen, M. A. (2019). Can Teamwork Promote Safety in Organizations? Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 7(1).doi:10.1146/annurev-orgpsych-012119-045411
List of competences:
a) tudása- Tisztában van a fejlett technológiák alkalmazásával járó valós kockázatokkal és veszélyekkel, azok értékelésére és a kockázatok csökkentésére alkalmazható módszerekkel. Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó jogi szabályozásokat, etikai normákat és biztonságtechnikai követelményeket.b) képességei- Képes hatékonyan bekapcsolódni kutatási, fejlesztési és innovációs egységek és csoportok munkájába.- Ismeretei alapján rendelkezik a tudományos-technológiai alapokon nyugvó megalapozott érvelés képességével, ismeretei alapján képes megalapozott véleményt alkotni szakterületéhez kapcsolódó társadalmi, tudományos, technológiai és etikai kérdésekről.c) attitűdje- Törekszik a természet, ember és technológia viszonyának megismerésére, laboratóriumi és fejlesztői tevékenysége során környezettudatosan jár el.- Kutatás-fejlesztési területen betartja és betartatja a tudományos kutatás etikai szabályait és normarendszerét.- Elkötelezett a biztonságos munkavégzés, a fejlett technológiák biztonságos alkalmazása és a szervezeti biztonsági kultúra fejlesztése iránt.- Elkötelezett új kompetenciák elsajátítására.- Fejleszti, mélyíti szakterületi ismereteit.d) autonómiája és felelőssége- Felelősséggel együttműködik a műszaki, természettudományos és más szakterületek szakembereivel.- Tudatosan vállalja a műszaki-természettudományos terület etikai normáit.- Saját képességeit és munkájának eredményét reálisan értékeli.- Folyamatos tanulással fejleszti kompetenciáit, alkalmassá válva felelősségteljes munkakörök betöltésére.- Beosztott munkatársai munkáját felelősséggel értékeli.- Tisztában van a tudományos-technológiai kijelentések jelentőségével és következményeivel.