Course title:
Életciklus-értékelés
Primary programme:
Fizikus mérnök BSc
ECTS credits:
3
Course type:
választható
Number of lectures per week:
2
Number of practices per week:
0
Number of laboratory exercises per week:
1
Further knowledge transfer methods:
LCA szoftver prezentáció
Grading:
Examination
Special grading methods:
csoportos projekt feladat
Semester:
6
Prerequisites:
Responsible lecturer:
Dr. Kovács Viktória Barbara, egyetemi adjunktus, PhD
Lecturers and instructors:
Course description:
A tantárgya az életciklus-értékelés (LCA) módszertanának bemutatását tűzte ki célul, mellyel a holisztikus szemléletben való gondolkodásra ösztönöz. A hallgatók megismerhetik az életciklus-értékelés alapfogalmait, szabványait, leggyakrabban használt típusait és alkalmazási területeit. Megismerkednek a különböző hatásértékelési módszerekkel. Gyakorlati példákon keresztül elsajátíthatják a modern életciklus-elemzéshez szükséges szoftverek használatát (pl. openLCA, GaBi, EASETECH).
Reading materials:
European Commission - Joint Research Centre - Institute for Environment and Sustainability: International Reference Life Cycle Data System (ILCD) Handbook
Jeroen B. Guinée et al.: Handbook on Life Cycle Assessment - Operational Guide to the ISO Standards, Kluwer Academic Publishers (2002)
Michael Z. Hauschild eat al.: Life Cycle Assessment Theory and Practice (2018), DOI 10.1007/978-3-319-56475-3
List of competences:
a) tudása- Ismeri a fizika legfontosabb kapcsolódási pontjait a mérnöki diszciplínákkal, az ehhez kapcsolódó alapvető fogalmakat és összefüggéseket.- Átlátja a fizikai törvényszerűségek technológiai és gazdasági folyamatokra történő alkalmazásait, valamint a kutatás-fejlesztés és a technológiai innováció folyamatát.- Tisztában van a fejlett technológiák alkalmazásával járó valós kockázatokkal és veszélyekkel, azok értékelésére és a kockázatok csökkentésére alkalmazható módszerekkel. Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó jogi szabályozásokat, etikai normákat és biztonságtechnikai követelményeket.b) képességei- Képes a műszaki-technológiai problémák és a fizikai tudományos eredmények közötti kapcsolat megteremtésére, a két terület alkotó összekapcsolására.- Képes a műszaki problémák és a hozzájuk kapcsolódó fizikai jelenségek megértésére, az ehhez szükséges információgyűjtésre, és a szakirodalom eredményeinek értelmezésére és kreatív alkalmazására.- Képes a műszaki fejlesztéshez kapcsolódó problémák önálló megoldására, a megoldáshoz elvezető fizikai törvényszerűségek, mechanizmusok és műszaki megoldások azonosítására, komplex műszaki és fizikai problémák analitikus és számítógépes modellezésére, és a modellezés eredményének gyakorlati alkalmazására.- Ismeretei alapján rendelkezik a tudományos-technológiai alapokon nyugvó megalapozott érvelés képességével, ismeretei alapján képes megalapozott véleményt alkotni szakterületéhez kapcsolódó társadalmi, tudományos, technológiai és etikai kérdésekről.c) attitűdje- Törekszik a tudományos fizikai ismeretek és a műszaki-technológiai alkalmazások közötti összekötő, integráló szerep megteremtésére.- Törekszik a természet, ember és technológia viszonyának megismerésére, laboratóriumi és fejlesztői tevékenysége során környezettudatosan jár el.- Nyitott a szakmai eszmecserére és együttműködésre.- Hitelesen képviseli a természettudományos világnézetet, és alkalmazni tudja a technológia és társadalom viszonylatában.- Nyitott a természettudományos és műszaki továbbképzés irányában.- Elkötelezett új kompetenciák elsajátítására.- Fejleszti, mélyíti szakterületi ismereteit.d) autonómiája és felelőssége- Önállóan feltárja és átgondolja az alapvető szakmai kérdéseket, és adott források alapján megválaszolja azokat, képes önálló szakmai döntések meghozatalára.- Felelősséggel együttműködik a műszaki, természettudományos és más szakterületek szakembereivel.- Tudatosan vállalja a műszaki-természettudományos terület etikai normáit.- Saját képességeit és munkájának eredményét reálisan értékeli.- Folyamatos tanulással fejleszti kompetenciáit, alkalmassá válva felelősségteljes munkakörök betöltésére.- Tisztában van a tudományos-technológiai kijelentések jelentőségével és következményeivel.