Course title:
Megújuló energiaforrások
Primary programme:
Fizikus mérnök BSc
ECTS credits:
4
Course type:
választható
Number of lectures per week:
3
Number of practices per week:
0
Number of laboratory exercises per week:
1
Further knowledge transfer methods:
üzemlátogatás
Grading:
Coursework grade
Special grading methods:
csoportos projektfeladat
Semester:
5
Prerequisites:
Hőtan és statisztikus fizika
Responsible lecturer:
Dr. Mayer Martin János, egyetemi adjunktus, PhD
Lecturers and instructors:
Course description:
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a megújuló energiaforrásokat (nap, víz, szél, biomassza, geotermikus) hasznosító és szekunder energiahordozóvá (üzemanyag, hő, villamos energia) alakító technológiákat, lehetőségeiket, alkalmazási korlátaikat. A műszaki megoldásokon túl a hallgatók megismerkednek a megújuló energiaellátó rendszerek optimális kiválasztási és tervezési folyamatával, valamint azok üzemeltetési szempontjaival is. Az energiatermelésen túl a rendszerbe illesztés és az energiatárolás kérdései is hangsúlyos szerepet kapnak.
Reading materials:
J.A. Duffie, V.A.Beckman: Solar Engineering of Thermal Processes, 4th Ed., Willey, 2013, Hoboken, ISBN 978-0-470-87366-3
Thomas Ackermann: Wind Power in Power Systems. John Wiley & Sons, 2005. ISBN 0-470-85508-8
List of competences:
a) tudása- Ismeri a fizika legfontosabb kapcsolódási pontjait a mérnöki diszciplínákkal, az ehhez kapcsolódó alapvető fogalmakat és összefüggéseket.- Átlátja a fizikai törvényszerűségek technológiai és gazdasági folyamatokra történő alkalmazásait, valamint a kutatás-fejlesztés és a technológiai innováció folyamatát.- Specializációs szakterületén ismeri az alkalmazott tervezési elveket, technológiákat, speciális anyagokat és mérési eljárásokat.b) képességei- Képes a műszaki-technológiai problémák és a fizikai tudományos eredmények közötti kapcsolat megteremtésére, a két terület alkotó összekapcsolására.- Képes a műszaki problémák és a hozzájuk kapcsolódó fizikai jelenségek megértésére, az ehhez szükséges információgyűjtésre, és a szakirodalom eredményeinek értelmezésére és kreatív alkalmazására.- Képes a műszaki fejlesztéshez kapcsolódó problémák önálló megoldására, a megoldáshoz elvezető fizikai törvényszerűségek, mechanizmusok és műszaki megoldások azonosítására, komplex műszaki és fizikai problémák analitikus és számítógépes modellezésére, és a modellezés eredményének gyakorlati alkalmazására.- Ismeretei alapján rendelkezik a tudományos-technológiai alapokon nyugvó megalapozott érvelés képességével, ismeretei alapján képes megalapozott véleményt alkotni szakterületéhez kapcsolódó társadalmi, tudományos, technológiai és etikai kérdésekről.c) attitűdje- Törekszik a tudományos fizikai ismeretek és a műszaki-technológiai alkalmazások közötti összekötő, integráló szerep megteremtésére.- Törekszik a természet, ember és technológia viszonyának megismerésére, laboratóriumi és fejlesztői tevékenysége során környezettudatosan jár el.- Nyitott a szakmai eszmecserére és együttműködésre.- Hitelesen képviseli a természettudományos világnézetet, és alkalmazni tudja a technológia és társadalom viszonylatában.- Nyitott a természettudományos és műszaki továbbképzés irányában.- Elkötelezett új kompetenciák elsajátítására.- Fejleszti, mélyíti szakterületi ismereteit.d) autonómiája és felelőssége- Önállóan feltárja és átgondolja az alapvető szakmai kérdéseket, és adott források alapján megválaszolja azokat, képes önálló szakmai döntések meghozatalára.- Felelősséggel együttműködik a műszaki, természettudományos és más szakterületek szakembereivel.- Tudatosan vállalja a műszaki-természettudományos terület etikai normáit.- Saját képességeit és munkájának eredményét reálisan értékeli.- Folyamatos tanulással fejleszti kompetenciáit, alkalmassá válva felelősségteljes munkakörök betöltésére.- Tisztában van a tudományos-technológiai kijelentések jelentőségével és következményeivel.